Kampania AdWords. Jak ustalić słowa kluczowe?
Reklama AdWords opiera się na odpowiedniej optymalizacji. Jednym z najważniejszych elementów konstruowania kampanii są słowa kluczowe. Frazy to nic innego, jak słowa opisujące sprzedawane usługi czy produkty. Są to pojedyncze słowa lub wyrażenia, które determinują wyświetlanie się naszej reklamy. Jeśli nie mamy pomysłu, jakie mogłyby być to słowa, z pomocą przychodzi nam Planer słów kluczowych Google AdWords. Po wpisaniu adresu witryny system analizuje występujące w niej zwroty oraz wyrażenia i sam proponuje nam bardziej lub mniej trafne słowa kluczowe. Jeżeli wybrane w kampanii słowa kluczowe powodują pożądany rezultat to oznacza, że osiągamy konwersję. Co jest naszą konwersją to zależy od tego co sprzedajemy. Mogą to być produkty, ale również usługi. W wielu przypadkach konwersją może być wypełnienie formularza, bądź telefon klienta, a nie tylko sprzedaż. A wracając do doboru fraz. Ważne jest też, aby nie wybierać tylko ogólnych słów kluczowych, ale też takie, które wskazują, że osoba wyszukująca informacji w google.pl znajduje się na interesującym nas etapie wyszukiwania. Przykładowo, jeśli sprzedajemy ubrania dla biegaczy z pewnością nie będą konwertowały ogólne sformułowania związane z bieganiem, bo ktoś może szukać zupełnie innych informacji np. najskuteczniejszej diety dla biegaczy.

Planer słów kluczowych – planowanie kampanii AdWords
A co z wykluczającymi słowami kluczowymi?
Optymalizacja kampanii AdWords to jedyny sposób, żeby reklama AdWords była opłacalna. Jednym z podstawowych zadań specjalisty SEM obojętnie czy jest freelancerem w małej miejscowości, czy pracownikiem dużej agencji reklamowej w Krakowie, Warszawie optymalizującej Twoje kampanie Adwords to umiejętność wykluczania słów kluczowych. Polega to oprócz możliwości ustawienia w kampanii określonych słów kluczowych, możliwość wykluczania tych niepożądanych. Oznacza to, że na wykluczone słowa kluczowe nasza reklama nie będzie się wyświetlać. Dlaczego to takie ważne? Z naszych doświadczeń to najczęstsza przyczyna błędów osób, które nie chcą zatrudniać specjalistów AdWords do kampanii, żeby ograniczyć koszty. Problem w tym, że brak optymalizacji pod kątem wykluczeń powoduje szybkie wyczerpanie funduszy przeznaczonych na budżet kampanii AdWords i zniechęcenie do reklamy w google. Jeśli sprzedajemy luksusowe buty sportowe, to z pewnością nie będziemy chcieli wyświetlać swoich reklam, gdy ktoś wpisze w wyszukiwarce „tanie buty sportowe”. Słowo „tanie” powinniśmy wówczas z takiej kampanii wykluczyć, gdyż ten, kto je wpisuje z pewnością nie należy do naszej grupy docelowej odbiorców produktu.
Słowa kluczowe a słowa wyszukiwane
Słowa kluczowe, to słowa które sami wybieramy w kampanii, a słowa wyszukiwane to słowa, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarce chcąc znaleźć nasze produkty lub usługi. Z reguły trudno jest przewidzieć wszystkie wartościowe dla nas słowa kluczowe, dlatego podczas trwania kampanii tak ważna jest analiza haseł wpisywanych przez użytkowników. Być może część z nich będzie trzeba dodać do prowadzonej kampanii, a część zdecydowanie wykluczyć. Niektóre słowa powinno się wykluczać co do zasady, np. „najgorszy”. Z pewnością żaden reklamodawca restauracji nie chciałby, aby jego reklama wyświetlała się po wpisaniu w wyszukiwarce „najgorsza restauracja w Krakowie”.
Dobór słów kluczowych w kampanii AdWords – piramida wyszukiwań – długi ogon
Bardzo ważne jest to, by dobierając słowa kluczowe podzielić sobie je na co najmniej trzy kategorie:
- słowa kluczowe najbardziej konkurencyjne (np. 1-3) które najwięcej kosztują, ale mogą być bardzo skuteczne. Większa liczba takich słów może szybko zrujnować budżet więc przyjmuje się, że nie powinny stanowić więcej niż 10-20% budżetu
- frazy średnio konkurencyjne – nieco tańsze ( co najmniej o połowę od tych najdroższych) – 20%-30% budżetu
- frazy long tail – czyli zwroty wielowyrazowe (np. reklama w google kampanie adwords krakow) które świadczą o tym, że klient już dokładnie wie gdzie i czego szuka 40%-50% budżetu. Ważne, żeby tych słów było jak najwięcej. Taki pokaźny zbiór słów kluczowych trafi bezpośrednio do zdecydowanych osób i jest to często najbardziej skuteczny segment piramidzie wyszukiwań.
W zależności od konkurencyjności branży i wielkości budżetu na reklamę AdWords piramida może mieć kształt ostro zakończonego wierzchołka (1 droga fraza konkurencyjna) lub łagodny kształt i małą wysokość ( tylko frazy najbardziej konkurencyjne i longtail).