Na jakiej zasadzie działa algorytm Panda? Jego wpływ na pozycjonowanie stron.
Zanim odpowiemy na to pytanie, najpierw powinniśmy wytłumaczyć czym jest algorytm Panda oraz na jakiej zasadzie działa. Algorytm ten jest jednym z głównych algorytmów wyszukiwarki a jego celem jest eliminowanie z wyników wyszukiwania linków oraz stron internetowych o słabej jakości. Jego praca polega na indeksowaniu stron i ich ocenie – strona otrzymuje wyższą ocenę jeżeli prezentuje treści bogate w tekst oraz różnorodność. Panda interpretuje również obrazki i inne elementy strony szukając porównań i plagiatów w sieci. Algorytm został wprowadzony w 2011 roku – najpierw na amerykańskie wyniki wyszukiwania a później na kolejne wyniki wyszukiwania tak aby na początku września objąć również Polskę. Pierwsza wersja Pandy była przełomem w branży SEO. W głównej mierze z tego, że osoby stosujące zabronione i nie tolerowane przez Google sposoby pozycjonowania stron zostały ukarane poprzez banowanie ich stron w wynikach wyszukiwania.
Jakie strony otrzymywały karę?
Google wychodził z założenia, że dobra strona to taka witryna która posiada dużo niepowtarzalnej treści a także opisane obrazki i pogrubione słowa kluczowe. Dlatego też, algorytm analizuje teksty znajdujące się na stronie z innymi wynikami w sieci szukając duplikatów. Jeżeli w bazie zaindeksowanych stron, znaleziono skopiowany tekst (duplikat) algorytm sprawdza, która strona jako pierwsza opublikowała tekst oraz banuje pozostałe. Panda odróżnia tekst cytowany (czyli na przykład przemowę prezydenta) tak aby uniknąć sytuacji gdy strony bazując na tym samym źródle, cytują fragmenty na przykład z książek. Algorytm jest ciągle aktualizowany – do dzisiaj zostało wydanych ponad trzydzieści aktualizacji. Dzięki niemu pozycjonowanie stron stało się trudniejsza a aby było efektywne należy w odpowiedni sposób zoptymalizować stronę.
Do czego dąży Google?
Wyszukiwarka Google jest bez dwóch zdań liderem pod względem wyszukiwań w sieci. Dlatego też, spółka dąży do tego aby stron internetowych nie dało się ręcznie pozycjonować a ich pozycja zależała w głównej mierze od tego, czy strona jest bogata w treść oraz sensowna. Taki zabieg miałby też nieuchronne skutki w postaci obniżenia realnej wartości strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego Ableo Sem stosuje akceptowalne przez Google (zwane jako White Hat) pozycjonowanie stron. Krakówbył również siedzibą Google – planowano tu otworzyć centrum badawcze niestety światowy gigant przeniósł placówkę firmy do Warszawy.